Na de Fipronilaffaire in 2017 is een advies door de Commissie Sorgdrager uitgebracht, waarbij is aangeraden om te kijken of de Meldplicht laboratoria die nu voor diervoeder geldt kan worden doorgetrokken naar levensmiddelen. Ook uit een data-analyse van de NVWA en ervaringen van de IOD bleek dat bedrijven niet altijd melden op momenten dat ze dit wel zouden moeten doen. Dit heeft geleid tot een concept wetsvoorstel voor notificatieplicht voor laboratoria.
De introductie van de notificatieplicht voor eenieder die eet- en drinkwaren onderzoekt in opdracht van een exploitant van een levensmiddelenbedrijf beoogt de naleving van de meldplicht voor exploitanten van levensmiddelenbedrijven op grond van artikel 19 ALV doeltreffend te verhogen. Hierdoor kan de NVWA er beter op toezien of de exploitant zijn verantwoordelijkheid neemt en de juiste maatregelen neemt inzake voedselveiligheid.
Fenelab
Vanwege zorgen vanuit onze leden, de foodlaboratoria en de exploitanten over de uitvoerbaarheid van dit wetsvoorstel is het project notificatieplicht levensmiddelen laboratoria begin dit jaar gestart. In het project - onder leiding van de NVWA - zijn ook de levensmiddelenbranche, retail en laboratoriumbranche betrokken. Fenelab is gevraagd door VWS en de NVWA deel te nemen. De Agro Food Commissie van Fenelab is intensief en actief betrokken in dit project. Meerdere leden nemen deel aan diverse werkgroepen van het project.
Fenelab is geen voorstander van de notificatieplicht. Volgens Fenelab gaat de wetgeving niet bijdragen aan een betere voedselveiligheid en het schaad de relatie tussen opdrachtgever en laboratorium. Het commentaar van Fenelab wordt meegenomen in een aparte werkgroep neveneffecten en uitvoeringsproblemen.
Project
Doel van het project is om met de betrokken partijen te kijken naar de praktische zaken die nodig zijn om het toekomstige beleid in te kunnen invoeren – bv. geautomatiseerde informatie-uitwisseling – maar ook de kaders – zoals de scope - en eventuele uitvoeringsproblemen en neveneffecten goed in kaart te brengen. De uitkomsten vormen daarmee een belangrijke basis voor de toekomstige werkwijze en beleidsbeslissingen.
Om alle facetten aandacht te geven, is er een structuur opgezet waarbij verschillende werkgroepen een uit te werken aspect oppakken. Er is een kerngroep die de voortgang bewaakt en uiteindelijk de eindrapportage oplevert. Er zijn inmiddels vier werkgroepen aan de slag.
Als het werk van de verschillende werkgroepen klaar is, zal er een rapportage worden opgesteld voor de leden van de stuurgroep. De stuurgroep is de opdrachtgever in samenwerking met andere overheidsinstanties. Het rapport wordt de basis voor verdere beleidsafwegingen en praktische stappen die in gang moeten worden gezet.
Pieter Vos