Onlangs publiceerde de RvA haar publieksjaarverslag. In dit online publieksverslag van de Rva staat beschreven wat de RvA in 2023 deed om de dienstverlening en het accreditatieproces voor haar klanten te verbeteren en hoe ze de relaties met stakeholders heeft versterkt om met elkaar het vertrouwen in de kwaliteit en veiligheid van producten en diensten te kunnen borgen.
Daarnaast interviewde de RvA verschillende mensen over hun visie op certificering en accreditatie. Ook deze verhalen zijn te lezen in het online publieksverslag.
NVCi
Nic Hendriks, voorzitter van de brancheorganisatie voor certificatie- en inspectie-instellingen NVCi. legt uit hoe de kwaliteitsinfrastructuur functioneert om het vertrouwen van burgers en bedrijven in producten en diensten te kunnen borgen. Hendriks is stellig: “Als een instelling de reputatie zou krijgen dat certificaten daar zomaar te koop zijn, dan zijn die certificaten niets meer waard”.
“Als een certificaat het publiek geen vertrouwen geeft, dan heeft het voor bedrijven geen waarde om zich te laten certificeren”
Bureau Veritas Benelux
Marijke Paalvast is regional CEO van Bureau Veritas Benelux. Dit bedrijf is groot op het gebied van laboratoriumtests, inspecties en certificeringsdiensten. Ze vertelt hoe belangrijk het is om de kwaliteit van de dienstverlening optimaal te houden: “Onze reputatie hangt af van onze integriteit, onpartijdigheid en onafhankelijkheid”.
Universiteit Groningen
Hoogleraar Bestuurskunde aan de Universiteit Groningen Heinrich Winter
pleit voor een kritische blik bij zelfregulering: “Je moet je eigen werkwijze op gezette tijden herijken om zeker te weten dat je er alles aan doet om de kwaliteit en veiligheid van producten en diensten te borgen”. Toch blijft er bij zelfregulering altijd een rol toebedeeld aan de overheid als toezichthouder, zegt hij.
Lees het volledige publieksjaarverslag van de RvA.