Vanuit de commissie Onderwijs en Arbeid heeft Fenelab na vier jaar weer eens een enquête onder de leden uitgevoerd over de aansluiting vanuit onderwijs, de arbeidsmarktsituatie en stages.
Van de 95 leden hebben 24 leden de enquête ingevuld, dat is een respons van ruim 25%. Daar is de commissie erg blij mee. Later volgt een uitgebreide rapportage van de resultaten. De eerste uitkomsten zijn in de commissie besproken en gepresenteerd tijdens de parallelsessie op de Inspiratiedag.
Een greep uit de vragen die gesteld en beantwoord zijn:
Algemeen is het beeld wel dat met name kennis over kwaliteitsmanagement tekort schiet bij studenten die van het MBO en HBO afkomen. Daar wordt blijkbaar beperkt of geen aandacht aan besteed, terwijl dit zeer relevant is in onze sector. Verder kwam uit de parallelsessie tijdens de Fenelab Inspiratiedag naar voren dat de betrokkenheid van docenten van onderwijsinstellingen uitmaakt of stages succesvol zijn of niet. Hoe meer interesse vanuit de onderwijsinstelling (middels een bezoek aan het lab), hoe beter het gaat voor de stagiair en het laboratorium. Uit de enquête kwam ook naar voren dat de relatief nieuwe werknemers voorheen stage hadden gelopen bij het laboratorium.
De resultaten zijn op hoofdlijnen gedeeld met de Raad van Advies van de Stichting DAS (HBO instellingen voor Applied Sciences) en zij kijken uit naar de eindrapportage die in januari 2022 wordt verwacht. Op basis van de uitkomsten van de enquête zal de commissie Onderwijs en Arbeid haar programma voor de komende tijd invulling geven.